La data de 31 martie a. c., studenții de la specialitatea „Comunicare și relații publice” din cadrul Facultății de Jurnalism și Științe ale Comunicării a USM, au ajuns la cea de-a cincea ediție a proiectului „Cinci idei despre…”. Invitata Steluța Andrei, expertă în comunicare strategică și de criză, a vorbit despre cinci idei în comunicarea de criză și crizele în comunicarea publică.

Având o experiență de peste 16 ani în domeniul comunicării publice, invitata le-a povestit studenților despre comunicarea de criză, strategii, mesaje și canale de comunicare. În calitate de expert în comunicare, Steluța Andrei a consultat politicieni și oameni de afaceri, a activat în cadrul mai multor ONG-uri și proiecte sociale, organizații internaționale de nivelul OSCE și ONU, companii multinaționale, companii private, dar și a deținut funcții publice precum cea de purtător de cuvânt în cadrul Curții Supreme de Justiție, șef cabinet în cadrul Ministerului Economiei și Infrastructurii și consilier comunicare al prim-ministrului Republicii Moldova.

Prezentarea invitatei a pornit de la exemplificarea elementelor-cheie pentru o comunicare eficientă. Aceasta a definit conceptul de comunicare de criză și a pornit chiar de la începutul problemei, exemplificând cum are loc acest proces la nivel neurologic. Este extrem de important ca ultimul cuvânt într-o situație de criză de comunicare să îl aibă comunicatorul. Acesta, însă, trebuie să țină cont de un șir de factori și să ia în calcul toate scenariile posibile de desfășurare a acțiunii.

Participanții au analizat modul de gândire și interacțiune în comunicarea de criză și etapele desfășurării acesteia. Au fost abordate și analizate mai multe exemple și situații de criză apărute în sistemul de sănătate, politic, economic, atât de la noi din țară, cât și din lume.

Cele cinci idei despre comunicarea de criză pe care le-am sintetizat la finele acestei lecții sunt:

  • Analiza SWOT este primul pas al unui specialist în comunicarea publică din orice instituție. Este vitală pentru stabilirea ulterioară a unei strategii și cu aceasta trebuie să înceapă orice activitate de comunicare publică.
  • O strategie bine formulată, un șir de mesaje stabilite, direcționate prin canale bine alese, pot anticipa/preveni majoritatea situațiilor de criză.
  • Comunicarea este matematică, impactul fiecărei acțiuni trebuie să fie calculat și cuantificat. Comunicarea de criză presupune, uneori, să nu comunici nimic.
  • O comunicare eficientă nu poate fi realizată fără analiză, identificarea publicului-țintă, stabilirea obiectivelor, doar astfel putem evita crizele de comunicare sau micșora numărul și impactul acestora.
  • Fiecare instituție trebuie să aibă constituită la nivel de concept o Celulă de criză. În cadrul acesteia ultimul cuvânt trebuie să-l aibă specialistul în comunicare, cel care ține cont și analizează toate aspectele problemei. Criza este o mană cerească. Orice criză poate fi transformată în oportunitate.

Printre participanții la eveniment s-a aflat și Rodica Rusu Gramma, dr., master în management și legislație în sănătate, care a subliniat faptul că „astfel de discuții ar fi foarte utile și în viitor, în contextul situației pandemice prin care trecem cu toții. Vă invit să analizați ulterior și crizele în comunicarea publică din perioada pandemiei. În toată această perioadă de criză au fost aruncate în spațiul public multiple mesaje eronate, care au zădărnicit eforturile angajaților din sistemul sănătății.”

La cea de-a cincea ediție a evenimentului „Cinci idei despre…” au participat 75 de persoane, studenți, profesori de la USM, dar și specialiști în comunicare din cadrul mai multor instituții publice și companii de comunicare din țară.

Proiectul „Cinci idei despre…” are scopul de a apropia studenții de la „Comunicare…” cu specialiștii consacrați. De asemenea, prin prisma acestui eveniment atât studenții, cât și invitații au ocazia să cunoască detalii importante din culisele meseriei.