În perioada 15 martie – 16 aprilie 2021, Departamentul Formare Continuă a inițiat un stagiu de formare profesională continuă pentru personalul didactic USM cu genericul Instruirea și cercetarea în contextul digitalizării mediului academic.

Mai mult de un an de zile suntem martori și promotori ai schimbărilor. Suntem utilizatori ai tehnologiilor și explorăm noi instrumente în procesul de instruire. Învățământul la distanță a cutremurat cu vehemență echilibrul și confortul cadrului didactic cu care se obișnuise. Chiar dacă principiile educației au rămas neclintite, contextul și oportunitățile implicării tehnologiei în mediul academic au solicitat schimbări și adaptabilitate rapidă.

Pe de o parte, evoluțiile tehnologice sunt destul de aspirante, vin cu un potențial neexploatat și deschid noi oportunități în materie de predare, învățare și cercetare.Totodată, valorificarea potențialului tehnologiei atrage și riscuri. Întrebarea frecvent auzită  – Suntem noi pregătiți pentru a îmbrățișa transformarea digitală și a preveni riscurile, a asigura o abordare incluzivă, corectă?

Conștientizăm faptul că oricare dimensiune nou inclusă, fie din necesitate, fie din motive contextuale, nu se va potrivi tuturor. Astfel, apare necesitatea de a aduce împreună informații, păreri, experiențe către discuții despre valorile și principiile care ar trebui să stea la baza instruirii digitalizate.

Din aceste considerente, stagiul de formare continuă pentru personalul didactic a urmărit obiectivele: (a) promovarea instruirii și cercetării augmentate tehnologic în mediul universitar; (b) dezvoltarea competențelor digitale ale cadrelor didactice; (c) revitalizarea sănătății psihoemoționale a personalului didactic. Programul a constat din patru module:

  1. Didactica digitală.
  2. Cercetarea în era digitală.
  3. Starea de bine a cadrului didactic în contextul instruirii digitalizate.
  4. Digitalizarea procesului de instruire.

Cadrele didactice participante la Modulul I au beneficiat de o discuție extrem de productivă cu dna dr. conf. Liliana Mâță, membră al Consiliului profesoral al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universității „Vasile Alecsandri”, or. Bacău.

Participanții la webinare au analizat și discutat elementele caracteristice, etapele și condițiile unei proiectări eficiente, rolul cadrului didactic în proiectarea activităților în sistemele de tip E-Learning și BlendedLearning. Au fost expuse argumente în susținerea activităților în format electronic, dar și riscurile și limitele acestora. Un subiect provocator care a trezit discuții ține de utilizarea tehnologiilor mobile în activitatea de învățare. Dna dr. Mâță a prezentat rezultatele unei cercetări care a vizat investigarea percepției studenților față de beneficiile și obstacolele utilizării tehnologiilor mobile în activitatea de învățare. Concluziile cercetării au fost analizate în comun cu participanții atelierului. Se conturează ideea precum că studenții se așteaptă la modalități mai inovatoare de interacțiune cu profesorii la cursuri, iar profesorul să înțeleagă noile tehnologii nu în sens tehnic, ci ca resurse pentru învățare și predare.

Și un ultim subiect, nu mai puțin important privind digitalizarea instruirii, care a fost analizat în cadrul webinarelor s-a referit la aspectele etice ale utilizării tehnologiei informației. Au fost lansate întrebări pentru a căuta răspunsuri, una dintre care ar fi – Cu ce dificultăți se confruntă cadrele didactice în realizarea activităților de cercetare-dezvoltare din perspectivă etică, determinate de integrarea tehnologilor informaționale? Au fost discutate problemele legate de plagiat în elaborarea suporturilor de curs, seminar și a publicațiilor științifice, probleme privind utilizarea softurilor, echipamentelor, mijloacelor audio și video, platformelor în activitatea de predare, probleme de comunicare la nivelul rețelelor sociale.

În timpul discuțiilor o îngrijorare comună s-a dovedit a fi motivația studenților în condițiile predării on-line. Noul context, chiar dacă este pentru o anumită perioadă, ne obligă să identificăm strategii de menținere a motivației studentului pentru învățare. Interacțiunea și implicarea studentului în acțiuni interactive, stimularea reflecției studentului, monitorizarea realizării sarcinilor și oferirea de feedback sunt strategii clasice de motivare, inclusiv în condițiile digitalizării instruirii și utilizării masive a tehnologiilor, aspect ce a fost încurajat de participanții la ateliere.

Concluziile primului modul de formare continuă a cadrelor didactice universitare vizează necesitatea valorificării potențialului personal și profesional, a schimbului de experiență, necesitatea racordării oportunităților tehnologiilor digitale la pedagogia universitară.

Tatiana Turchină,

Șef Departament Formare Continuă

Published miercuri, 7 aprilie 2021

Anunțuri și Comunicate

Consorțiul Proiectului Erasmus+ DEFEP s-a convocat în ședință

Echipa de proiect a Universității de Stat din Moldova a organizat la 28 martie, convocarea Consorțiului Proiectului Erasmus+ DEFEP pentru a discuta aspecte esențiale privind realizarea...

Raportul de activitate a Universității de Stat din Moldova pentru anul 2023 a fost prezentat membrilor senatului

Universitatea de Stat din Moldova depune zilnic eforturi ca să-și consolideze poziția de instituție de înaltă calitate în domeniul educației și de cercetare. Totalizarea reușitelor și...

Succes pentru Universitatea de Stat din Moldova în cadrul apelului AUF ECO

Universitatea de Stat din Moldova se bucură să anunțe că trei dintre proiectele sale au fost selectate în cadrul apelului „Créer, transformer, innover, exceller! #30ans de...

Universitatea de Stat din Moldova 2024 © All Rights Reserved