Școala Doctorală de Psihologie și Științe ale Educației a Universității de Stat din Moldova anunță pentru data de 21 august 2020, ora 11:00, în bir. 401, blocul III, str. Kogălniceanu, 67, mun. Chișinău, susținerea publică a tezei de doctor în științe ale educației cu tema „ Repere teoretice și metodologice de formarea a competenței de reziliență climatică la adolescenți”, specialitatea: 531.01 – Teoria generala educației.
Autor: Damian-Timoșenco Gabriela
Conducător științific: Bodrug-Lungu Valentina, doctor habilitat în pedagogie, conferențiar universitar
Comisia de îndrumare:
Guțu Vladimir, doctor habilitat în pedagogie, profesor universitar
Tolstaia Svetlana, doctor în psihologie, conferențiar universitar
Birnaz Nina, doctor în pedagogie, conferențiar universitar
Comisia de doctorat, aprobată de Consiliul Științific al USM (proces verbal nr. 9 din 16 iunie 2020) :
- Guțu Vladimir, doctor habilitat în pedagogie, profesor universitar, Universitatea de Stat din Moldova – președinte al comisiei
- Bodrug-Lungu Valentina, doctor habilitat în pedagogie, conferențiar universitar, Universitatea de Stat din Moldova – conducător de doctorat
- Cuznețov Larisa, doctor habilitat în pedagogie, profesor universitar, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”– referent oficial
- Druță Ala, doctor în biologie, conferențiar universitar, ”Oficiul Schimbarea Climei”, Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului – referent oficial
- Tolstaia Svetlana, doctor în psihologie, conferențiar universitar, Universitatea de Stat din Moldova – referent oficial
- Darii Ludmila, doctor în pedagogie, conferențiar universitar, Universitatea de Stat din Moldova – secretar al comisiei
VALORIFICAREA CERCETĂRII
Publicații științifice ale autorului la tema tezei de doctorat:
Lucrări științifice
- Articole în reviste ştiinţifice
- DAMIAN-TIMOȘENCO G. Measuring climate resilience of adolescents. În: Научные Вести, Nr. 1(6) 2019, Belgorod, Rusia, P. 24-30, ISSN 2619 – 1245
- DAMIAN-TIMOȘENCO G., BODRUG-LUNGU V. Dimensiunea de gen în problematica schimbărilor climatice. În: Studia Universitatis Moldaviae, Nr. 5 (95) 2016, Chișinău, USM P. 130-134. ISSN 1857-2103, Cat. B
- DAMIAN-TIMOȘENCO G. Evoluția relației om-natură: aspecte teoretice. În: Univers Pedagogic. Institutul de Științe ale Educației, Chișinău, Nr. 1 (53) 2017, P. 74-78 ISSN 1815-7041, Cat. B
- DAMIAN-TIMOȘENCO G. Competența de reziliență climatică: atribut esențial într-o lume a schimbărilor. În: Studia Universitatis Moldaviae, Nr. 9 (109) 2017, Chișinău, USM P. 169-173. ISSN 1857-2103, Cat. B
- DAMIAN-TIMOȘENCO G. Strategii didactice de formare a competențelor pentru viață. În: Tehnocopia (revistă științifico-didactică în colaborare cu USB „Alecu Russo”) , Nr. 2 (17) 2017, Chișinău, P. 76-83, ISSN 1857-4904 (fără categorie)
- Articole în culegeri ştiinţifice
- DAMIAN-TIMOȘENCO G. Evoluția conceptului „deprinderi de viață” în contextul național și internațional. În: Materialele Simpozionului Pedagogic Internațional TEHNOLOGII DIDACTICE MODERNE: IN MEMORIAM STELA CEMORTAN, 26-27 mai 2016, Chișinău, Institutul de Științe ale Educației, P. 108-116 ISBN 978-9975-48-102-1
- DAMIAN-TIMOȘENCO G. Valențe culturale ale schimbărilor climatice. În: Materialele Conferinței Științifice Internaționale ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR: VALENȚE ȘI OPORTUNITĂȚI EDUCAȚIONALE, DE CERCETARE ȘI TRANSFER INOVAȚIONAL. 28-29 septembrie 2016. Chișinău, USM P. 164-168 ISBN 978-9975-71-826-4
- DAMIAN-TIMOȘENCO G. Deprinderi de viață relevante în contextul schimbărilor climatice. În: TOM X: SUMMA PAEDAGOGICA, Lucrările Conferinței Științifice Internaționale EDUCAȚIA DIN PERSPECTIVA VALORILOR, Ediția VIII-a, 13-15 octombrie 2016, Chișinău. P. 280-287 ISBN 978-606-711-552-9
- DAMIAN-TIMOȘENCO G. Modern training methods in the context of climate change education. In: Proceedings of the International Scientific Conference MODERN METHODOLOGY OF SCIENCE AND EDUCATION, 18 September 2017, Warsaw, Poland, P. 3-6 ISSN 1857-5231
- DAMIAN-TIMOȘENCO G., BODRUG-LUNGU V. Developing climate resilience as part of life skills portfolio of youngsters. În: Volumul XXXII, Lucrările Conferinței Științifice Internaționale DEZVOLTAREA ECONOMICO-SOCIALĂ DURABILĂ A EUROREGIUNILOR ȘI A ZONELOR TRANSFRONTALIERE, 9 noiembrie 2018, Performantica, Iași, România, P. 133-141 ISBN 978-606-685-614-0
- Teze în culegeri ştiinţifice
- DAMIAN-TIMOȘENCO G. Climate education: a 21st century priority. In: Rezumate ale comunicărilor. Conferința științifică națională cu participare internațională INTEGRARE PRIN CERCETARE ȘI INOVARE, 28-29 septembrie 2016. Științe socioumanistice. Chișinău, CEP USM. P. 61-64 ISBN 978-9975-71-818-9
- DAMIAN-TIMOȘENCO G. The role of education in adaptation to climate change. In: Proceedings of the International Scientific Conference PROBLEMS AND METHODS OF TRAINING OF HIGHLY QUALIFIED SPECIALISTS, 19-26 February 2017, Prague, Czech Republic, P. 69-71 ISBN 978-1-365-74723-6
- DAMIAN-TIMOȘENCO G. Reziliența climatică la adolescenți: studiu de constatare. În: Rezumate ale comunicărilor. Conferința științifică națională cu participare internațională INTEGRARE PRIN CERCETARE ȘI INOVARE, 9-10 noiembrie 2017. Științe sociale. Chișinău, CEP USM, 2017. P. 148-152 ISBN 978-9975-71-701-4
- DAMIAN-TIMOȘENCO G. Modelul psihopedagogic de formare a rezilienței climatice. În: Rezumate ale comunicărilor. Conferința științifică națională cu participare internațională INTEGRARE PRIN CERCETARE ȘI INOVARE, 8-9 noiembrie 2018. Științe sociale. Chișinău, CEP USM, 2018. P. 260-263 ISBN 978-9975-142-47-2
ADNOTARE
Structura tezei. Teza este structurată din introducere, trei capitole, concluzii generale și recomandări, bibliografie din 202 titluri și 4 anexe. Teza are 126 pagini text de bază, 15 figuri, 28 de tabele.
Publicații la tema tezei. Rezultatele cercetării sunt reflectate în 14 publicații științifice: 5 articole și 9 lucrări prezentate la foruri științifice naționale și internaționale.
Domeniul de studiu îl constituie competențele de viață relevante în context climatic și procesul lor de formare și manifestare la adolescenți, în diverse situații critice, generate de dezechilibrul ecologic.
Scopul cercetării constă în fundamentarea teoretică și metodologică a formării competenței de reziliență climatică la adolescenți.
Obiectivele cercetării: analiza diacronică și comparativă a evoluției conceptului competențelor pentru viață din diverse perspective; elucidarea reperelor teoretice cu referire la formarea competențelor pentru viață; elaborarea demersului metodologic / crearea unui model psihopedagogic al formării competenței de reziliență climatică la adolescenți, necesare adaptării la schimbările climatice; stabilirea unui sistem de indicatori de evaluare a competenței de reziliență climatică; validarea experimentală a modelului psihopedagogic de formare a competenței de reziliență climatică.
Noutatea și originalitatea științifică constă în conceptualizarea unei noi competențe sociale, în particular, de mediu – competența de reziliență climatică și elaborarea unui program de formare, ce oferă un cadru teoretic și metodologic pentru dezvoltarea rezilienței climatice și altor competențe pentru viață relevante în cadru climatic, și pentru valorificarea maximă a potențialului personal al adolescenților.
Problema ştiinţifică soluţionată în domeniu rezidă în conceptualizarea teoretică și metodologică a unui model psihopedagogic de formare a competenței de reziliență climatică, care să asigure creșterea nivelului de adaptabilitate și reziliență a elevilor la schimbările climatice, fapt ce contribuie la dezvoltarea personală și pregătirea pentru viață a adolescenților.
Semnificația teoretică a investigației: Conceptul de competențe pentru viață în context climatic, în particular, reziliență psihologică și climatică au fost definite și analizate multiaspectual, urmate fiind de identificarea și argumentarea teoretică a dimensiunilor filosofice, psihopedagogice, socioculturale, socioeconomice și legale, care stau la baza competenței de reziliență climatică. De asemenea, s-au determinat principiile valorice, ca element semnificativ în direcționarea procesului de formare eficientă a rezilienței climatice la adolescenți, elucidându-se reperele pshopedagogice și socioculturale ale demersului formativ, în vederea fundamentării Modelului psihopedagogic de formare a competenței de reziliență climatică. Ca rezultat, a fost elaborat instrumentarul de implementare și evaluare a competenței de reziliență climatică, un algoritm științifico-practic, inclusiv metodologia de formare și indicatorii de progres.
Valoarea aplicativă a lucrării este certificată de abordarea interdisciplinară și multiaspectuală a conceptului de reziliență; studiul experiențelor avansate din țară și de peste hotare privind oportunitatea de promovare a conceptului de reziliență climatică în R. Moldova și formularea reperelor teoretice și metodologice pentru formarea competenței de reziliență climatică; determinarea posibilităților de impulsionare și optimizare a procesului de formare a competențelor pentru viață la adolescenți; valorificarea experimentală în sistemul național de învățământ a Modelulul psihopedagogic de formare a competenței de reziliență climatică; elaborarea și aplicarea Programului de formare a competenței de reziliență climatică la adolescenți, obiectiv prioritar al căreia vizează promovarea conceptului de reziliență climatică, concretizat în dezvoltarea și manifestarea abilităților de adaptare a adolescenților la schimbările climatice, la nivel de comunitate și individ.
Implementarea rezultatelor științifice s-a efectuat în trei instituții preuniversitare din mun. Chișinău, mun. Bălți și or. Orhei – Școala Profesională nr. 7, Gimnaziul „A. I. Cuza”, Liceul teoretic „I. L. Caragiale”. În cadrul experimentului au fost proiectate și realizate etapele: constatativă, formativă, de evaluare. Obiectivul urmărit în activitatea experimentală a fost aplicarea şi validarea Modelului psihopedagogic de formare a competenței de reziliență climatică, pilotarea programului de formare și validarea instrumentelor de evaluare.