La 20 mai 2021, s-a desfășurat masa rotundă cu genericul „Importanța strategiei de schimbare în asigurarea funcționării și dezvoltării durabile a instituțiilor de învățământ superior”, activitate ce face parte din programul de formare profesională continuă „Leadership și Management”, elaborat și pilotat în cadrul proiectului Leadership și Management în Învățământul superior din Republica Moldova/Moldova Higher Education Leadership and Management (MHELM) 609656-EPP-1-2019-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP.
Evenimentul a fost deschis de către coordonatorul proiectului, dr. hab., prof. univ. Larisa Bugaian (UTM), care a menționat utilitatea acestui gen de evenimente în schimbul de experiență pentru îndeplinirea scopului de fortificare a guvernării, planificării strategice și a managementului în universitățile din Republica Moldova, pentru a oferi suport reformelor din sector prin sporirea leadershipului și a capacităților și capabilităților de management.
În calitate de obiective specifice sunt:
- Determinarea domeniilor în care se pot aplica cele mai bune practici ale universităților partenere din UE în ceea ce privește proiectarea și livrarea programelor de dezvoltare pentru a crește capacitățile de leadership și de gestionare a universităților din Moldova;
- Crearea unui program de formare a abilităților de leadership și management în învățământul superior, axat pe guvernare, planificare strategică și management, adecvat pentru aplicare în universitățile din Moldova;
- Instruirea personalului universităților din Moldova în vederea livrării ulterioare a programului de instruire;
- Crearea unei infrastructuri de suport pentru livrarea programului de instruire;
- Pilotarea și implementarea noului program de instruire în universitățile din Moldova;
- Diseminarea noului program și acumularea constatărilor, după punerea în aplicare a programului, în învățământul superior din Moldova, UE, precum și la nivel internațional.
Programul de formare este alcătuit din 4 module: Leadership și Management în Instituțiile de învățământ superior, Managementul personalului și cultura organizațională în instituțiile de învățământ superior, Managementul resurselor în instituțiile de învățământ superior și Managementul schimbării și dezvoltarea organizațională a instituțiilor de învățământ superior.
Cu un cuvânt de salut a intervenit dna Ala Cotelnic, coordonator instituțional în cadrul proiectului, liderul echipei Modulului IV: Managementul schimbării și dezvoltarea organizațională a instituțiilor de învățământ superior, prezentând membrii echipei: Evelina Gherghelejiu (USMF „N. Testemițanu”), Maria Hămuraru (USM), Liudmila Roșca-Sadurschi (USC), Rafael Ciloci (UTM), Irina Dorogaia (ASEM).
În cadrul evenimentului au participat, în calitate de speakeri:
- Iordan Gheorghe Bărbulescu, doctor în științe politice și sociologie, decan al Departamentului de Relații Internaționale și Integrare Europeană din cadrul Școlii Naționale de Studii Politici și Administrative, București, România.
„Managementul strategic universitar în instituțiile de învățământ superior din România”
- Iulia Sergheevna Valeeva, directorul Centrului de activități editoriale al Universității de Stat în Energetică din Kazan (Federația Rusă), expert în cadrul centrului educațional de susținere a programului federal „Resurse umane pentru economia digitală – 2025”
„Digitalizarea ca instrument de trasformare a universității”
- Olga Unitlov, conferențiar universitar, Departamentul de Marketing, Șef de Departament Dezvoltare Internațională (Licență), Școala de Management European Audencia, Franța.
„Audencia: o școală de afaceri pioner a integrării tranzacției ecologice și sociale în învățământul superior”.
În rezultatul discuțiilor, participanții la eveniment au ajuns la următoarele concluzii:
- Obiectivele strategice ale schimbărilor instituționale au fost direcționate astfel: pentru România – internaționalizarea procesului educațional; pentru Federația Rusă – digitalizarea procesului educațional; pentru Franța – racordarea procesului educațional la obiectivele dezvoltării durabile.
- O abordare interesantă a fost împărtășită de Școala Europeană de Management prin elaborarea profilului studenților în funcție de nivelul de achiziții a competențelor profesionale.
Informațiile prezentate în cadrul evenimentului sunt de mare actualitate și foarte utile
pentru participanții din universitățile din Republica Moldova.